myth 9 shopping

Myt 9: "Kvinnor shoppar mer"

Kvinnor tittar mest, medan det är männen som handlar mest.

28 augusti 2013 av Gorm Palmgren

FEL

Det är en mardröm för en man när hans fru drar med honom ut på shoppingtur. Eller är det det? En indisk undersökning från 2009 gör upp med denna klassiska fördom.

Totalt 2649 män och kvinnor tillfrågades om sina inköpsvanor, och trots att kvinnorna tyckte mer om att shoppa och titta i skyltfönster, lade männen faktiskt mer tid och pengar på det.

Den moderna mannen shoppar mer

En undersökning som genomfördes i USA år 2011 visar också tydligt att den generation av män som vuxit upp runt millennieskiftet shoppar markant mer än män ur tidigare generationer gjorde när de var i samma ålder.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: