nb_u13 ISS mission

Tvillingar testar Einsteins relativitetsteori

Världens enda par astronaut-enäggstvillingar ska avslöja hur de extrema förhållandena i rymden påverkar människokroppen - och i samma veva kan de testa om Einsteins berömda tvillingparadox stämmer.

25 mars 2015 av Malene Breusch Hansen

De ser nästan likadana ut, enäggstvillingarna Scott och Mark Kelly. Men de liknar inte bara varandra på utsidan - de är nästan likadana inuti också.

Enäggstvillingar är minst 99,5 procent genetiskt lika, och därför är de ett unikt redskap för att testa hur miljön påverkar människokroppen.

Det är orsaken till att NASA just har skickat den ene av världens enda par enäggstvillingar som är astronauter till den internationella rymdstationen på en rekordlångt ettårig vistelse, medan hans bror stannar på jorden. Målet är att avslöja vad längre vistelser i rymden gör med kroppen.

Tvillingar testar Einstein-teori

Men de två astronauttvillingarna testar samtidigt den så kallade tvillingparadoxen, som härleds ur Einsteins relativitetsteori.

Tvillingparadoxen är ett tankeexperiment, där en enäggstvilling lämnar jorden med ljusets hastighet. När han återvänder till jorden är han yngre än sin tvilling - enligt den allmänna relativitetsteorin går tiden nämligen långsammare vid acceleration, som t.ex. när en rymdraket skjuts i väg.

Tvillingar ställer den biologiska klockan

Det är naturligtvis inte möjligt att skicka ut människor i rymden med ljusets hastighet, men ett försök från 1971 bevisade principen vid lägre fart.

Då skickades fyra atomur två varv runt jorden. När flygplanet landade kunde forskarna konstatera att tidsskillnaden på atomuren och klockor på jorden passade perfekt med teorin. På samma sätt ska rymdresor alltså påverka kroppens biologiska klocka.

Forskare sätter fokus på tvillingar

Läs mer om astronauttvillingarna och andra roliga försök med tvillingar i det senaste numret av Illustrerad Vetenskap.