Millenniefalken med bakgrund

Star Wars trotsar Einstein

Star Wars-sagan blåser upp som en storm just nu, men faktum är att det är någonting som inte stämmer med rymdfarkosterna i sci-fi-universumet.

Kapten Han Solos rymdskepp Millenniefalken i Star Wars-universumet flyger snabbare än ljuset. Enligt Einsteins relativitetsteori är dock ljusets hastighet den övre gränsen för hur snabbt materia kan förflyttas. I vakuum rör sig ljuset i en hastighet av 299 792 meter per sekund, eller över en miljard kilometer i timmen.

Än så länge kan ingen farkost i världen mäta sig med Millennium Falcon. Det bästa vi har i dag är de jondriftssystem som har utvecklats av Nasas Glenn Research Center.

Jonmotorn skickade Dawn till Ceres

Jonmotorer, som normalt använder ädelgasen xenon som drivmedel, kan med mycket små mängder gas driva en farkost till en hastighet av cirka 145 000 kilometer i timmen. Det är bara cirka 0,1 promille av ljusets hastighet, men ändå snabbare än någon annan existerande princip för framdrivning.

Jonmotorer har bland annat använts på Nasas rymdsond Dawn, som år 2015 placerades i omloppsbana runt dvärgplaneten Ceres.

Joner ger raketfart

Ett elektrisk fält i raketmotorn drar till sig positiva xenonjoner och accelererar ut dem i över 100 000 kilometer i timmen.

1. Jonmotorn består av en cylindrisk kammare omgiven av ringmagneter. Drivmedel är den tunga och stabila ädelgasen xenon.

2. Elektroner sänds in i kammaren och slår loss elektroner från xenonet. Den positivt laddade xenongasen kan nu accelereras i ett magnetfält.

3. De positiva jonerna attraheras av ett elektrisk fält baktill i kammaren som består av två metallgaller med olika laddning.

4. Fältet accelererar jonerna till drygt 100 000 kilometer i timmen och spottar ut jonerna ur motorn, vilket driver farkosten framåt.

Vetenskapen kopierar Star Wars