Relativitet fall

Därför ramlar du och slår dig

Gravitationen är inte en kraft som drar till sig objekt. Men den är ändå medskyldig när du trillar och slår dig.

13 november 2015 av Rune Birkvad och Babak Arvanaghi

Vi ska vara glada för att vi har den – för annars skulle vår värld se totalt annorlunda ut. Men den kan göra ont – riktigt ont.

Jorden kröker rummet

Gravitationen är en av de starkaste naturkrafterna och Einstein gav oss förklaringen till hur den fungerar. Med sin allmänna relativitetsteori visade han att gravitationen inte är en kraft som drar, som man dittills hade trott. Den ser i stället till att stora objekt, som till exempel jorden, kröker rummet omkring sig, så att mindre objekt, som till exempel äpplen, faller ned i den krökning som jorden har skapat.

Lägg ett bowlingklot på en trampolin. Den fördjupning klotet skapar i materialet motsvarar gravitationen. Om du sedan rullar en golfboll över trampolinen kommer den att ändra kurs och rulla ned mot bowlingklotet. Ungefär så fungerar gravitationen.

Så nästa gång du ramlar med cykeln eller trillar ned från en stege ska du inte ge jorden skulden för att den drog ned dig, utan skyll i stället på att jorden har krökt rummet omkring sig.

Läs ännu mer om Albert Einstein och hans relativitetsteori