Relativitet GPS

Einstein har fixat din gps

Har du varit med om att din gps konstrar? Utan Einsteins relativitetsteori skulle den inte ens existera.

19 november 2015 av Rune Birkvad och Babak Arvanaghi

Tack vare Einsteins relativitetsteori har gps blivit en integrerad del av vår vardag och vi kan i regel lita på den elektroniska vägvisaren. Men hur skulle du reagera om gps-rösten plötsligt började kommentera ditt utseende?

Som du ser i videon är det inte alltid som en gps fungerar optimalt. Men utan Einstein och hans relativitetsteori skulle den inte kunna visa dig vägen överhuvudtaget.

Tiden går långsammare på en satellit

Gps-systemet räknar ut vår position genom att mäta avståndet till fyra satelliter. Avstånden fastställs genom att beräkna hur långt signalerna från satelliterna har färdats när de når oss.

Men satelliterna flyger runt 20?000 kilometer över oss i 14?000 km/h. Enligt relativitetsteorin går tiden långsammare under rörelse och snabbare ju svagare gravitationsfältet är. Varje dygn förlorar satelliterna sju mikrosekunder på grund av hastigheten och vinner 45 mikrosekunder på grund av skillnaden i gravitationsfältet.

Gps-systemet korrigerar automatiskt skillnaden på 38 mikrosekunder om dygnet. Utan korrektionerna skulle det inte ta många minuter förrän din gps visar dig helt fel.

Och då skulle den i teorin fungera lika bra som på videon ovan.

Läs ännu mer om Albert Einstein och relativitetsteorin