Tyngdebølger

LIVE: Pressmöte om sensationell fysikupptäckt

LIVESTREAM FRÅN PRESSMÖTET KL. 16.30: Efter ihärdiga rykten är forskare nu redo att offentliggöra vad som ser ut som ett kassaskåpssäkert nobelpris - bevisen för Einsteins tyngdvågor och därmed en revolution inom astrofysiken.

11 februari 2016 av Jakob Priess

Upptäckten som kommer att revolutionera fysik och astronomi ser ut att bli verklighet.

Kl. 16.30 svensk tid i dag, torsdag den 11 februari 2016, håller forskarna bakom det stora tyngdvågsexperimentet, LIGO, simultana pressmöten på fyra platser i världen.

Och förväntningen är en klockren verifikation av de teorier som Einstein för nästan exakt 100 år sedan byggde sin allmänna relativitetsteori på.

FÖLJ PRESSMÖTET LIVE HÄR!

En ny era inleds

Tyngdvågor kan hjälpa forskarna att förstå tyngdkraften och inte minst observerbara ekon från självaste big bang.

"Det är en av de största fysikupptäckterna på mycket länge. Vi talar om en ny era inom astrofysik och astronomi", säger Søren Brandt från danska DTU Space till tv-stationen DR.

"Det skulle bara vara rättvist om de fick nobelpriset. Det här öppnar helt nya dörrar för astronomin", säger han.

Ska avslöja universums hemligheter

Tyngdvågor, gravitationsvågor eller krökningar av rumtiden, som de också har beskrivits som, är en av hörnstenarna i Einsteins relativitetsteori.

Idén är att allting i universum skapar krökningar i rummet och större händelser i universum leder till vågor som rör sig genom rummet – precis som när du plaskar vid strandkanten.

Kan man avläsa tyngdvågorna är det som att öppna en bruksanvisning till universums historia.

Läs mycket mer om tyngdvågor här:

BE THERE!

Missa inte möjligheten att följa nutidens största sensation inom människans kartläggning av rymden.

SE DIREKTSÄNDNINGEN HÄR!