efter higgs splash

Gratis specialnummer: Efter Higgs

För prenumeranter: Vad är mörk materia? Varför utvidgar universum sig? Och finns det en teori för allting? Få gratis, exklusiv tillgång till det digitala specialnumret "Efter Higgs", där vi tar upp några av fysikens största gåtor.

Du är inloggad som prenumerant! Klicka här för att läsa specialnumret nu!

2012 upptäckte forskarna Higgspartikeln som förklarar varför all materia i universum har massa. Men fler gåtor i fysikens värld väntar på en lösning.

Mörk materia

En av dem handlar om den mystiska mörka materian som påverkar vårt synliga universum. Ingen har någonsin observerat den direkt, men fysikerna vet att den existerar eftersom den påverkar resten av universum. Men vad består den mystiska osynliga mörka materian av?

Varför utvidgar universum sig?

Forskarna frågar sig också vart all antimateria försvann efter bildandet av universum, vilken mystisk mörk energi som får universum att utvidga sig, och om alla partiklar har en supersymmetrisk partner? Några av de största luckorna i forskarnas teorier skulle fyllas i om det gick att bevisa att alla elementärpartiklar har en något tyngre tvilling.

Teori för allt

Och slutligen letar fysikerna efter en teori för allting. Frågan är om strängteorin är svaret?

I Illustrerad Vetenskaps nya stora specialnummer ”Efter Higgs” skildrar vi några av fysikens största gåtor – och om hur nära eller långt ifrån fysikerna är att lösa dem.

Specialnumret består av 24 sidor och är rikt illustrerat. Som prenumerant på tidningen kan du läsa det GRATIS här.

Klicka här för att hämta specialnumret