chip teleportation

Teleportering i ett datorchips

Teleportering på mikronivå: Fysiker teleporterar information mellan två kretsar.

13 november 2013

Ett steg närmare science fiction

Science fiction-idén om att kunna teleporteras över långa avstånd på ett ögonblick förblir en dröm ännu ett tag. Forskare vid Eidgenössische Technische Hochschule i Zürich har dock kommit ett steg närmare. Med hjälp av ett särskilt chips kan de nämligen "beama" information från A till B. Avståndet är visserligen bara sex millimeter från det ena hörnet av chipset till det andra, men försöket bevisar att principen fungerar.

Partiklarna hänger ihop

I tidigare försök har man skickat information över längre avstånd, men då har man använt impulser av ljuspartiklar som "bärare". De schweiziska forskarna har teleporterat information i ett system av supraledande kretsar, där enbart information överförs.

Det sker genom kvantfysikalisk "hoptrassling" (entanglement), som innebär att två partiklar "hänger ihop" och påverkar varandra – trots att de inte har fysisk kontakt.

Hoptrasslingen skapas genom att partikelpar bildas eller påverkas på ett bestämt sätt, varefter de båda partiklarna flyttas från varandra. När forskarna sedan programmerar den ena partikeln vid punkt A, kan programmeringen samtidigt läsas vid punkt B – utan att informationen utfört någon egentlig resa.

Ordbok

Kvanthoptrassling: Två partiklar påverkar varandra med hjälp av sitt kvanttillstånd – oberoende av avstånd. Supraledande krets: Krets utan elektriskt motstånd.