Grundämnen

Jordens grundämnen

Jordens grundämnen är kemiska byggklossar, och med dem kan man bygga allt. Lär dig mer i text och video om 24 av våra fantastiska grundämnen.

24 november 2014

På den här sidan har vi samlat 24 fantastiska grundämnen, så att du kan gå på upptäcktsfärd bland guld, silver, bor, neon och 20 andra grundämnen.

Vad består grundämnen av?

Ett grundämne består av en sorts atomer. En atom är den minsta kända delen av ett grundämne som fortfarande har grundämnets egenskaper.

Niels Bohr lade 1913 fram sin atomteori som beskrev att en atom består av en kärna, som innehåller en eller flera protoner. Kärnan innehåller ofta även en eller flera neutroner. Antalet protoner och neutroner bestämmer atomens vikt, och grundämnena är numrerade efter hur många protoner det finns i atomens kärna. Det kallas även grundämnets atomnummer.

Elektroner i grundämnen

Runt kärnan finns ett antal elektronskal - eller orbitaler - som organiserar elektronerna. I det innersta ska det vara ""plats"" till två elektroner, och i de yttre skalen kan det vara upp till åtta.

När det yttersta skalet är fyllt med åtta elektroner handlar det om ett mycket stabilt grundämne, som är obenäget att reagera med andra grundämnen. Ädelgaser har en full yttersta elektronskal och är därmed mycket stabila.

Niels Bohrs atomteori gäller än i dag - dock uppfattar vi inte elektronerna i en atom som organiserade i skal, utan snarare som ett slags vibrerande elektron-moln.

Läs mer om grundämnen

Grundämnena är organiserade i det periodiska systemet, som ger en överblick över atomernas kemiska och fysiska egenskaper.