nb_u41 Toyota brintbil

Väte: Universums mest förekommande grundämne

Väte är universums mest förekommande grundämne, som man förutspår kommer ha stor betydelse för framtidens energiförsörjning.

23 november 2014 av Lars Thomas och Anders Bruun

Namn: Väte – av svenskans våt Atomnummer: 1 Kemisk symbol: H

Väte är en färglös och luktlös brännbar gas som är universums mest utbredda grundämne. Man uppskattar att omkring 88 % av alla atomer i universum är väteatomer.

Väte är ett mycket enkelt ämne utan speciellt säregna egenskaper, men i kombination med andra grundämnen kan det bilda mycket märkliga kemiska föreningar. Den mest speciella är H2O (vatten), som borde vara en gas vid rumstemperatur, och som i motsättning till de flesta andra ämnen utvidgar sig när den fryser.

Det beror på speciella föreningar mellan väteatomerna i vattenmolekylerna som får dem att ta mer plats i kallt tillstånd.

Vad används väte till?

Väte har genom många år använts i industrin, till raketmotorer, ballongtransport och liknande. Men väte kan i framtiden komma att spela en långt större roll för t.ex. energiförsörjningen.

Det beror på vätets förmåga att bära energi. Genom elektrolys kan man klyva vatten till väte och syre genom att tillföra energi i form av elektricitet. Därmed lagrar man man energin från elektriciteten i vätemolekylerna.

Men den energin kan också frigöras igen i t.ex. bränsleceller, där väte ombildas till vatten och elektricitet. Den principen kan t.ex. utnyttjas i vätgasbilar.

Se videoklipp om väte

Läs mer om periodiska systemet.