uran glas

Uran: Radioaktivt - på gott och ont

Uran är mest känt för sin roll i atomreaktorer och kärnvapen - men uran används också till många andra nyttiga ändamål.

18 december 2014 av Lars Thomas och Anders Bruun

Namn: Uran – efter planeten Uranus Atomnummer: 92 Kemisk symbol: U

Uran är en silvrig radioaktiv metall som mest är känd som bränsle i atomreaktorer och som råmaterial till de två atombomber som användes under andra världskriget.

En stor del av jordens inre värme kommer från uranatomers radioaktiva sönderfall. Men på ytan är uranets radioaktivitet ett problem för de flesta organismer.

1998 fann forskare i England dock en lav som grodde på avfallshögarna från en övergiven urangruva i Cornwall, och som utan problem byggde in uranpartiklar i sina celler. Ingen vet varför organismen inte tar skada av det.

Läs mer om periodiska systemet.

Vad används uran till?

Uran utvanns fram till mitten av 1900-talet framförallt som biprodukt vid produktionen av bland annat radium, men med uppfinnandet av atombomben och den följande vapenkapplöpningen blev uran en enorm industri.

Uran i olika isotoper och föreningar användes tidigare till exempelvis glas, men används i dag till många andra ändamål, t.ex. ammunition, fotografiska kemikalier, röntgenstrålning o.s.v. Urans långa halveringstid gör det också perfekt till att tidsbestämma t.ex. fossil.

Video: Se självlysande uran-glas