Ljus och Mars

Syre: Livets grundämne

När människan en dag sätter sin fot på Mars karga yta är en sak avgörande: Syre. För utan grundämne nr 8 i det periodiska systemet kan vi inte leva.

5 december 2014 av Lars Thomas och Anders Bruun

Namn: Syre (oxygen) – försvenskning av det grekiska oxy och genes – syrebildande) Atomnummer: 8 Kemisk symbol: O

Syre är en färglös och luktlös gas som spelar en grundläggande roll för alla former av liv på jorden, dels för att alla organismer som andas syre inte kan överleva utan det och dels för att syre är en del av DNA och stort sett alla viktiga biologiska kemiska föreningar.

Vad används syre till?

Eld kräver syre, så fanns inte syre skulle ditt stearinljus inte kunna brinna.

Men syre är också avgörande för livet på jorden, och cirka en femtedel av jordens atmosfär består av syre. Syre ingår i respirationen som är den aeroba process där organismer frigör energi från organiskt material. Vatten består dessutom till två tredjedelar av syre.

I jämförelse innehåller atmosfären på Mars endast cirka 0,15 % syre, och även om forskarna har sett tecken på att det en gång har funnits flytande vatten på Mars, har man inte hittat det ännu.

En avgörande utmaning när forskarna vill skicka bemannade uppdrag till Mars är därför att skaffa syre.

När NASA:s nya mars-rover 2020 landar på Mars, kommer en av dess uppgifter vara att testa möjligheten för att utvinna syre ur Mars koldioxid, som fyller 96% av atmosfären.

Se videoklipp: Nasa kommer försöka skapa syre på Mars