LHC Atlas

Partikelacceleratorn LHC sätter nytt rekord

CERN:s partikelaccelerator LHC har satt nytt rekord och krockat protoner med hela 13 TeV – en kollision som förhoppningsvis kan slå fram okända partiklar ur vakuum. Rekordet ger hopp om att hitta universums mörka materia.

22 maj 2015 av Anne Lykke

Partikelacceleratorn Large Hadron Collider, LHC, har sedan 2013 uppgraderats för att kunna stå emot den enorma kraft som skapas när protoner accelereras upp till hastigheter nära ljusets.

Nu har fysiker för första gången skruvat upp energin till 13 teraelektronvolt (TeV) med stor framgång. Testet visar att acceleratorn klarar av de stora energimängderna och att alla säkerhetssystem fungerar.

Syftet med testet var att se om vilsekomna partiklar från stålarna absorberas korrekt av apparaterna. Om inte kan LHC:s detektorer och magneter förstöras.

Varje stråle av protoner har en energi på 6,5 TeV, vilket ger en kollision på 13 TeV.

Testerna fortsätter de kommande dagarna då CERN-folket håller energin vid 13 TeV i flera timmar för att säkerställa acceleratorns uthållighet. LHC börjar troligtvis att utföra riktiga mätningar av partikelkollisionerna i juni i år.

LHC på jakt efter universums mörka materia

När LHC 2012 upptäckte Higgspartikeln skedde det vid en kollisionsenergi på cirka 8 TeV. Med LHC:s nya krafter hoppas forskarna hitta nya okända partiklar som aldrig setts förr.

Den här gången riktas jakten in på universums mörka materia, som - kanske - består av så kallade supersymmetriska partiklar eller wimpar.

Läs mer om supersymmetri i artikeln här.