particle accelerator

Partikelaccelerator kan stå på ett skrivbord

Ny mikroversion av instrumentet som hittade Higgs-partikeln.

Kostar miljarder

En partikelaccelerator är ett av fysikernas viktigaste verktyg i strävan att förstå universums struktur och funktioner. Ofta är instrumenten flera hundra meter långa och kan kosta miljarder kronor att bygga. Nu har fysiker vid University of Texas i USA bantat ned acceleratorn och konstruerat en miniversion, som med lite god vilja kan få plats på ett skrivbord. Trots den blygsamma storleken kan laser-plasma-acceleratorn frambringa energier och hastigheter i samma skala som konventionella acceleratorer.

Partikelaccelerator blir standardutrustning

Bordsmodellen har redan visat sitt värde i försök, där forskarna över en sträcka på bara cirka två centimeter accelererade omkring en halv miljard elektroner till en energi på två gigaelektronvolt (GeV). För samma prestation har forskarna hittills behövt använda en partikelaccelerator som varit omkring 10000 gånger så stor eller ungefär lika lång som två fotbollsplaner.

Med den smidiga bordsmodellen är det enligt de amerikanska forskarna inte långt till den dag då partikelacceleratorer kan bli standardutrustning i varje laboratorium.

Kemister, fysiker och biologer, som hittills har tvingats resa långt för att få tillgång till en partikelaccelerator, kan nu se fram emot att kunna genomföra försök på sin arbetsplats, där de med minimodellens extremt exakta och koncentrerade röntgenstrålar kan avlura all världens material deras hemligheter ända ned på den nivå där man kan se de enskilda atomerna.