Japanese accelerator

Hittills okänd partikel funnen

Fysiker gjorde viktig upptäckt av en slump.

Forskare hittar ny subatomär partikel

Ett kinesiskt och ett japanskt forskarlag har oberoende av varandra hittat en ny subatomär partikel, som fått namnet Zc(3900).

En subatomär partikel är mindre än en atom. Partikeln hittades av partikelforskare under arbetet med atomacceleratorer, som imiterar förhållandena i universum strax efter Big Bang. I kraftiga kollisioner löses atomernas element upp i sina mindre beståndsdelar.

Upptäcktes av en slump

Upptäckten av den nya partikeln gjordes när fysikerna studerade en annan subatomär partikel, vars egenskaper mystifierat forskarna sedan den upptäcktes år 2005.

Genom att låta elektroner och positroner kollidera producerade de båda forskarlagen stora mängder av partikeln, som existerade i 10-23 sekunder, innan den föll sönder.

Kurvan över försöksdata visade emellertid en oväntad puckel, som forskarna anser avslöjar den hittills okända partikeln Zc(3900), en så kallad hadron med fyra kvarkar. Partikelns existens är teoretiskt förutsagd men aldrig tidigare påvisad.

Vad betyder fyndet av Zc(3900)-partikeln?

Om den består av fyra kvarkar har vi utvecklat vår kunskap om organisationen av materia i universum. Även om vi ännu vet oändligt litet, så för det oss närmare en förståelse av hur universum uppstod.

Källa: Zhiqing Liu · Partikelfysiker vid det internationella Belle-experimentet i Japan