International Linear Collider

Ny partikelaccelerator zoomar in Higgspartikeln

Jakten på kunskapen om universums minsta byggsten fortsätter i en ny anläggning som ska ta över när acceleration i Cern gjort sitt. Se hur den ska fungera här.

Är du prenumerant på Illustrerad Vetenskap kan du läsa artikeln genom att klicka här nedan:

Higgspartikeln ska studeras på nära håll

2012 lyckades forskarna äntligen att hitta den: Higgspartikeln. Nu ska en ny partikelaccelerator ta över uppgiften och på nära håll studera partikeln som ger alla andra partiklar sin massa. International Linear Collider, ILC, ska skicka elektroner och positroner på kollisionskurs från var sin ände av den 31 kilometer långa anläggningen.

Partiklarna packas samman tätt med några få nanometers avstånd i grupper om cirka 20 miljarder. Därefter accelereras de till nära ljusets hastighet och krockas. I sammanstötningen skapas nya artiklar – bland annat Higgspartikeln – som fysikerna gärna vill titta närmare på. Partiklarna uppfångas av en detektor vid stället där partiklarna kolliderar.

Planerna för hur ILC och anläggningens utrustning ska konstrueras är redan klart. Nu fattas det bara ett beslut om var acceleratorn ska byggas.

Läs mer om International Linear Collider

I Illustrerad Vetenskap nr 9 kan du läsa mer om den nya partikelacceleratorn, bland annat om varför det är så viktigt att ta en närmare till på den funna Higgspartikeln.