Neutrinodetektoren MINERVA

Forskare sänder genom 240 meter berg

Ny metod gör att fysiker kan skicka meddelanden till svårtillgängliga platser med elementarpartiklar.

Skicka ett SMS till besättningen på en ubåt på havets botten eller till en bas på bortre sidan av månen. Genom att använda neutriner som sändebud har amerikanska fysiker sprängt ramarna för hur man kan sända meddelanden.

Neutriner överför budskapet

Forskare vid University of Rochester och North Carolina State University i USA har lyckats med bedriften att skicka ett kort meddelande från en partikelaccelerator tvärs genom 240 meter berggrund till en fem ton tung detektor. Neutrinerna överförde ordet "neutrino". De flyktiga partiklarna har aldrig tidigare använts att kommunicera med.

Neutriner växelverkar nästan aldrig med andra partiklar, och därför kan de fara genom hela jordklotet utan att stoppas. Detta gör dem emellertid också svåra att fånga upp, och forskarna behövde därför många miljarder neutriner för att överföra de 92 så kallade bits (en binär kod) som ordet "neutrino" krävde.

Neutriner kan nå platser som annars är omöjliga att nå

Endast en neutrino på tio miljarder som skickades iväg från acceleratorn fångades in av detektorn. Det var emellertid tillräckligt för att säkra att budskapet överfördes med en hastighet av en bit per tio sekunder.

Det smarta med denna form av kommunikation är att neutrinerna kan nå fram till ställen som det är omöjligt att nå genom kablar, mobila nätverk eller satelliter. Innan forskarna kan sända meddelanden över längre avstånd, krävs det dock betydligt kraftigare neutrinostrålning än vi kan frambringa i dag, även med flera ton tung utrustning. En praktisk användning ligger därför fortfarande långt in i framtiden.

Ordboken: Neutrino

En elementarpartikel, det vill säga en partikel som inte kan delas i mindre beståndsdelar. Neutrinon är en av naturens minsta byggstenar.