inside CERN

CERN-forskare fångar antiväte

Vid Big Bang bildades lika mycket materia och antimateria, men nu finns det bara materia i universum. Det har fysikerna svårt att förklara, men nu har forskare vid CERN fångat antiväte i ett magnetfält, så att de kan studera antimaterian närmare.

11 april 2011 av Henrik Bendix

Fysiker vid det europeiska forskningscentret CERN i Schweiz har lyckats skapa och fånga in antiväte, och även om det bara rör sig om 38 antiatomer, som hölls fast i 172 millisekunder, är det ändå något av en sensation. Antiatomer är nämligen oerhört svåra att tämja, för de försvinner i samma millisekund som de kommer i kontakt med ”vanlig” materia.

När antimaterian är under kontroll, blir det möjligt att studera hur den beter sig. Forskarna vill jämföra antiväte med vanligt väte för att se om det är skillnad på hur atomer och antiatomer växelverkar med fotoner.

”Hittar vi en skillnad mellan väte och antiväte, betyder det att vi har förbisett något i den så kallade standardmodellen för hur universum är konstruerat”, säger Jeffrey Hangst, som leder försöket vid CERN och samtidigt är lektor i fysik vid Aarhus universitet.

Naturen föredrog materia

Resultatet kan hjälpa fysikerna att förstå varför allting runt oss består av materia, och varför man i stort sett inte observerar någon antimateria i naturen. Det är nämligen lite av ett mysterium, för egentligen borde det finnas lika mycket antimateria som materia. Av någon anledning har naturen dock föredragit materia i stället för antimateria.

”Man kan inte förklara denna asymmetri”, säger Jeffrey Hangst. ”Det finns inga modeller som pekar i den riktningen, så man blir tvungen att pröva sig fram och se vad som sker. Vi letar efter en ny fysik – saker som ingen tänkt på tidigare”, säger han.

Antiväte är den enklaste antiatomen. Medan en vanlig väteatom består av en elektron bunden till en proton, har antiväte en positron – elektronens antipartikel – bunden till en antiproton. Positroner utsänds vid vissa former av radioaktivt sönderfall, och antiprotoner kan skapas när protoner tillförs energi i en partikelaccelerator och därefter kolliderar med metall. Det har efterhand blivit rutin att skaffa fram antiprotoner och positroner, men det är mycket svårare att kombinera dem till antiväte och inte minst att hålla fast antiatomerna.