usynlig

Kan man bli osynlig?

I Harry Potter-böckerna har Harry en osynlighetsmantel som gör honom helt osynlig. Men kan man bli osynlig i verkligheten?

24 september 2015

Under lång tid har forskare försökt utveckla material som kan göra bäraren osynlig. Osynlighetsmaterialen speglar antingen bakgrunden eller böjer ljuset runt föremålet.

Många av materialen fungerar dock inte i synligt ljus och deras förmåga att göra saker osynliga är därför ganska låg.

Linser böjer ljuset och gör kulspetspennan osynlig

I stället för en mantel kan effekten uppnås med glas. 2014 uppfann forskare från University of Rochester i New York, USA, ett system av fyra optiska linser som böjer ljuset så att ett föremål kan döljas från flera vinklar.

Systemet är enkelt och billigt och enligt forskarna är det lätt att skala upp så att det även kan gömma stora föremål i olika storlekar.

Uppsättningen består av fyra linser som kan bryta ljuset. På så sätt stöter ljuset inte emot objekt i ett ringformat område runt ljusstrålen. Föremål i detta område är alltså osynliga sett genom den främre linsen:

Klicka på bilden för att se den i större format

Osynlig forskning

Fysiker kan alltså redan nu böja av ljuset och göra ett litet föremål osynligt. Läs mer om forskarnas arbete i vår artikel: