light Hessdalen

Mystiska ljus hemsöker Norge

Himlen över Hessdalen har varit hemsökt av märkliga ljusblixtar sedan 1800-talet, men antalet har ökat och nu ska forskarna lösa mysteriet en gång för alla.

19 april 2016 av Niels Hansen och Mikkel Skovbo

Flera gånger om året lyser ett lysande klot upp natthimlen över Hessdalen, cirka 120 kilometer sydost om Trondheim.

Rapporter om det mystiska fenomenet har ramlat in sedan början av 1800-talet, men från 1981 steg frekvensen och nu rapporteras det in cirka 20 observationer per år.

Nu ska den vetenskapliga expeditionen "Projekt Hessdalen" påbörjas för att lösa mysteriet.

Hessdalen kan vara ett gigantiskt batteri

I september far ett internationellt forskarteam till dalen för att försöka hitta en slutgiltig vetenskaplig förklaring på ljuskloten.

Forskarna har redan avvisat teorier som meteoriter, optiska reflektioner och flygplan och nu arbetar de bland annat med en idé om att Hessdalen fungerar som ett stort batteri som producerar elektrisk ström.

Dalen innehåller både svavelsyra, järn, zink och koppar och tanker är att älven som flyter förbi, Hesja, blandar ihop allt och lyckas skapa tillräckligt med ström för att fungera som ett kraftcentrum för de mystiska ljuskloten.

Ljuskloten dödar bakterier