Jord

Hur mäter man kol-14?

Hur fungerar kol-14-datering och hur säker är metoden?

22 juli 2014

Alla levande varelser tar upp kol-14 under sitt liv. När den levande organismen dör avstannar upptagandet av kol-14 och genom att mäta den mängd som finns kvar i organismen kan man räkna ut hur gammal den är. Med kol-14-datering kan forskarna exempelvis bestämma åldern på växter och djur upptill ungefär 50 000 år bakåt i tiden.

Vad är kol-14?

Kol-14 är ett radioaktivt ämne som finns i koldioxiden i atmosfären. Den radioaktiva kolen är en del av jordens biologiska kretslopp och tas upp av alla växter, djur och människor. I samma ögonblick som organismen dör tillförs inget mer kol-14. Istället börjar kol-14 att falla sönder, vilket innebär att den minskar med tiden.

Halveringstiden för kol-14 är 5 730 år, det vill säga den tid det tar innan kol-14 halverats. Efter två halveringstider, 11 460 år, återstår en fjärdedel av den ursprungliga mängden kol-14.

Mätmetoden är inte helt exakt. Kol-14-halten i atmosfären är inte konstant utan varierar från år till år på grund av att jorden och solens magnetfält förändras. Osäkerheten i åldersbestämningen beror på fyndets ålder och är plus/minus 40 år när det gäller fynd från medeltiden och cirka plus/minus 100 år när det gäller fynd från stenåldern.

Kol-14 kan spåras

Genom att mäta den återstående mängden kol-14 i ett gammalt (tidigare levande) föremål och jämföra med innehållet i ett nutida kontrollprov kan åldern beräknas.