korteste tid

Fysiker mäter världens kortaste tidsintervall

Med hjälp av heliumatomer och lasrar har forskare lyckats mäta ett ofattbart kort tidsintervall. Förhoppningen är att det kan göra våra datorer mycket bättre.

16 november 2016 av Babak Arvanaghi

En zeptosekund.

Så kort är det tidsintervall som forskare från Max Planck Institutet och Ludwig-Maximilians Universität i Tyskland har registrerat.

Det motsvarar en biljondel av en miljarddels sekund – det kortaste tidsintervall som någonsin uppmätts.

Einstein hade rätt

Med hjälp av en ny teknik, som gör det möjligt att se så pass korta tidsintervaller, har ett forskarteam lyckats observera en elektron som lämnar sin atom. Det är det första beviset på att Einsteins teori om den fotoelektriska effekten stämmer.

Forskarna kom fram till sitt resultat genom att rikta olika lasrar mot en heliumatom. När fotonen från ljuset träffar atomen lämnar en elektron atomen, och det är den effekten som forskarna har lyckats mäta.

Valet föll på heliumatomer då de har två elektroner. Det gör det enkelt för forskarna att mäta hur atomen reagerar på fotonen.

Leder till osannolika datorer

Forskningen är en viktig del i förståelsen av atomers beteende på en kvantmekanisk nivå och hur elektroner uppför sig när de inte är bundna till en atom.

Förståelsen kan leda till bättre kvantdatorer – datorer som är mer kraftfulla och väsentligt mer komplicerade än våra nuvarande datorer.

Också läsa