To sole

Star Wars trotsar fysikens lagar

Rymdskepp som flyger snabbare än ljusets hastighet genom galaxer, trots att det inte är möjligt. Tekniken i Star Wars fiktiva universum bryter mot några av fysikens nyckelprinciper.

12 december 2017 av Niels Hansen och Babak Arvanaghi

Den nya Star Wars-filmen The Last Jedi har premiär i denna veckan och det tillför serien nya fantastiska vapen, varelser och världar. Men håller vetenskapen? Vi synar klassiska Star Wars-element i sömmarna.

Mer underhållning än fysik

Den vita skåpbilen i medeltidsdramat Braveheart och skotthålen innan någon har börjat skjuta i Pulp Fiction är klassiska filmtabbar. Det finns en del sådana i Star Wars också, men de sex filmerna innehåller dessutom en annan sorts fel; dem som George Lucas har gjort medvetet. För i hans värld överträffar underhållningsvärdet fysikens lagar.

Rymdskepp kränger inte

I filmerna navigerar rymdskeppen som om de vore flygmaskiner och kränger till exempel när de ska svänga. I rymden är inte det nödvändigt, eftersom det inte finns något luftmotstånd.

GÅ PÅ UPPTÄCKT I UNIVERSUM med en prenumeration på Illustrerad Vetenskap

Krängningar används under flygning i atmosfärer för att skapa ändringar i lufttrycket och på så sätt få planet att svänga. Rymdskepp svänger mer som bilar.

Rymden är ljudlös

Ljudet av laserkanoner, explosioner och rymdskeppens motorer utgör en ljudkuliss när striderna över Endor utkämpas. Men i verkligheten skulle striderna ha varit tysta.

Rymden är ett vakuum, där ljudvågor inte kan röra sig. Ljudvågor behöver molekyler som kan knuffa till varandra, för det är så de rör på sig.

Små ljussablar finns redan

En Jediriddares vapen är ett ljussabel, men namnet är lite missvisande, eftersom klingan inte består av ljus utan av plasma. När en gasart tillförs tillräckligt mycket energi i form av värme förändras den och blir plasma.

Tekniken används redan inom industrin, där plasmaskärare skapar en 10 000 grader varm flamma som kan skära igenom 15 centimeter tjocka stålplattor. Men än så länge är det bara möjligt att skapa en liten flamma – så vi får vänta på en plasmaflamma som är 90 centimeter lång, som ljussabeln.

Årtusendefalken flyger för fort

När Han Solo och Chewbacca susar fram genom rymden sker det med enorma hastigheter, tack vare två element: Ljusets hastighet och hyperdrift.

Årtusendefalken kan flyga med ljusets hastighet, men det är inte tillräckligt när en galax ska korsas. Vintergatan är till exempel 100 000 ljusår bred. Därför har de även hyperdrift ombord, som kan böja rymden och göra avstånden kortare.

Få fler nyheter från vetenskapens värld med Illustrerad Vetenskaps NYHETSBREV

Enligt Einsteins relativitetsteori är det omöjligt att komma upp i ljusets hastighet, och existensen av maskhål, som är en förutsättning för hyperdrift, har ännu inte bevisats.

Flera solar är möjligt

Inte all fysik i filmerna är felaktig. Luke Skywalker tittar till exempel mot horisonten på sin hemplanet Tatooine och ser två solar gå ned över himlen.

Hittills har astronomer hittat över 3 500 planeter som kretsar runt andra stjärnor än vår sol. Cirka 20 av dessa ligger i dubbla solsystem – det vill säga system med två stjärnor. På dessa planeter är det också möjligt att se två solar på himlen.

En riktigt tabbe

Star Wars-filmerna innehåller fler exempel på bloopers – inspelningstabbar – som George Lucas troligtvis inte har varit medveten om.

Ett klassiskt exempel är stormtroopern, som kommer lite för nära en dörr: