Field of Poppies

Blått ljus förstör dyrbara mästerverk

Solljus kan få målningar att falna, men nu har forskare funnit att även blått ljus får van Gogh att förändras.

Blått ljus är rena giftet för Vincent van Goghs mästerverk och förvandlar de ovärderliga målningarna till bruna kopior av tidigare färgprakt.

Så lyder den alarmerande slutsatsen från en internationell forskargrupp vid van Gogh-museet i Amsterdam efter en omfattande studie, i vilken man undersökt hur olika delar av ljusspektrum påverkar gamla färgpigment.

LED-lampor är ett hot

Sedan tidigare visste forskarna – med kemisten Letizia Monico i spetsen – att solljus och UV-strålning utlöser en kemisk reaktion, som bryter ned gula färgämnen – och som bland annat har förvandlat flera av van Goghs berömda solrosmotiv till buketter av bruna blommor.

Nu har avancerade röntgenanalyser i en så kallad synkrotronanläggning för första gången också pekat ut blått ljus som syndare.

Forskarna är chockade över upptäckten, då många tavlor hänger på museer som lyses upp med blått ljus från bland annat LED-lampor.

Ella Hendriks, ledare för konserveringsarbetet på van Gogh-museet, uppmanar museer att ta reda på om de har ljuskänsliga målningar, och om de kan installera skonsammare belysning.

Svavelföreningar gör van Goghs gula färg brun

Forskarna har upptäckt att i synnerhet kromgul färg börjar falna, när den utsätts för blått ljus.

Röntgenanalyser avslöjar att van Gogh använde olika nyanser av färgen. Medan vanligt kromgult behöll färgen, påverkades två av nyanserna mycket kraftigt på grund av ljuskänsliga svavelföreningar i pigmentet.

ORDBOKEN

Kromgult är ett naturligt pigment, som består av bly- och kromföreningar. Färgen utvanns för första gången av kemisten Louis Vauquelin 1809. Kromgult används inte längre, då färgen är giftig.

Synkrotronanläggningar används för avancerade röntgenanalyser av mycket små mängder material. Synkrotronstrålning kan bland annat i detalj visa hur molekyler och atomer sitter ihop.