volcano rock

Vulkanutbrott bakom brutal massutplåning

Geologer hittar svaret på varför dinosauriernas förfäder utrotades.

6 september 2013

Bakterier, meteoriter eller stora vulkanutbrott? Forskarna har haft många bud på varför hälften av alla arter försvann för 200 miljoner år sedan. Då försvann bland annat de flesta archosaurierna, som vår tids fåglar och krokodiler härstammar från, och överlät scenen åt dinosaurierna.

Vulkan var boven i dramat

Nu slår amerikanska och marockanska paleontologer och geologer fast att flera vulkanutbrott i samband med uppbrottet av superkontinenten Pangea var orsaken. Med nya dateringsmetoder har de analyserat lavasten från Nordafrika till New Jersey. Stenarna berättar att våldsamma vulkanutbrott i Marocko för 201 564 000 år sedan inträffade ungefär samtidigt som en stor mängd djur och växter för alltid försvann.

Global uppvärmning

Osäkerheten i beräkningen ligger på 20 000 till 30 000 år, och det är i geologiska sammanhang så gott som ingenting. Forskarna tror att de stora mängder koldioxid som vulkanerna sände ut i atmosfären skapade en global uppvärmning, som många djur och växter dukade under för.