Skeleton of young boy

Stonehenge lockade pilgrimer från Medelhavsområdet

En tonårspojke, som dog för 3550 år sedan och begravdes i Boscombe Down, tre kilometer från Stonehenge i England, växte upp i närheten av Medelhavet.

1 mars 2011

En tonårspojke som dog för 3550 år sedan och begravdes i Boscombe Down, tre kilometer från Stonehenge i England, växte upp i närheten av Medelhavet. Det anser professor Jane Evans från British Geological Survey utifrån analyser av pojkens tänder.

Det är tändernas emalj som Jane Evans tittat på. Det visade sig att emaljen innehåller spår av syre och strontium, som finns av olika slag, så kallade isotoper. Dessa isotoper skvallrar om var en person vuxit upp, eftersom emaljen bildas under de första levnadsåren och lagrar en kemisk ”rapport” om den miljö barnet lever i. Genom att mäta koncentrationsskillnaden mellan syreisotoperna O-16 och O-18 ser forskarna att pojken levt i ett relativt varmt klimat.

amber necklace

Utifrån enbart syreisotoperna kan det dock inte med hundra procents säkerhet uteslutas att pojken vuxit upp i England, men tillsammans med förhållandet mellan mängden av två strontiumisotoper är bevisen avgörande. Specifikt pekar de mot Iberiska halvön. Berggrunden innehåller nämligen ofta små mängder strontium, och förhållandet mellan de båda isotoperna i tandemaljen är detsamma som det man normalt finner i berggrunden i just detta område.

Hur pojken kom till Storbritannien har forskarna ännu inte någon teori om.