NB_u40 antikythera

Skattkammare utforskad i förhistoriskt skeppsvrak

Det överdådiga Antikythera-skeppsvraket ruvar på hemligheter från antikens Grekland. Nu har forskare hittat ännu en stor last med gamla skatter i vraket.

1 oktober 2015 av Rikke Jeppesen

55 meter under havsytan utanför den grekiska ön Antikythera döljer sig en tidsficka till antika Greklands överklass i ett urgammalt skeppsvrak från den tid då Grekland var en del av Romarriket.

Ett dykuppdrag har nu lett arkeologer till ännu fler av skeppets dolda skatter. Den här gången har de hittat mer än 50 värdeföremål, bland annat en stolskarm av brons, fina glas och keramik, en bricka från ett forntida brädspel och bitar av en flöjt av ben.

Världens äldsta dator

Det överdådiga grekiska fartyget sjönk för mer än 2 000 år sedan utanför den egeiska ön Antikythera, som vraket därför namngavs efter. Det var grekiska fiskare som år 1900 hittade skeppet på havsbotten och sedan dess har arkeologer hittat ett överflöd av värdeföremål i skrovet.

Skulpturer av brons och marmor och fina möbler vittnar om att överklassen i antika Grekland levde väl, enligt forskarna. Ett av de mest kända fynden från skeppet är ett märkligt urliknande instrument, som några kallar världens äldsta dator.

Fler hemligheter

Forskarlaget bakom skattjakten berättar att skeppets dyra last kommer från det område som nu är Syrien, Libanon, Turkiet och en del av de grekiska öarna. Arkeologer har rensat de nya fynden och skapat 3D-modeller av dem och fortsatt analysera skatterna för att hitta forntida dna eller rester av mat, parfym eller medicin som de kan identifiera. De menar att det luxuösa skeppet döljer många fler oupptäckta hemligheter i form av statyer, passagerare och lyxvaror.

Du kan läsa mer om vilka tekniker forskarna använde här: