Vulcano dinosaur

Massutdöenden har drabbat jorden fem gånger

Hela fem gånger har extrema naturkatastrofer utplånat större delen av jordens växt- och djurliv. Men alla fem gånger har livet kunnat resa sig igen.

27 juni 2014 av Antje Gerd Poulsen

Livet går sin gilla gång, men plötsligt står världen i lågor. Hela fem massutdöendena har inträffat på jorden de senaste 450 miljoner åren. Både dinosaurier, jättefiskar och bläckfiskar med skal har under tidens gång dött ut.

Tre av de fem stora massutdöendena har förmodligen orsakats av supervulkaner, men mycket pekar på att en kombination av händelser vid de olika tillfällena har förvärrat katastrofens omfattning.

Masseutdöenden: Raden av misstänkta är lång

De som forskar i massutdöendena arbetar som detektiver; de försöker att klara upp ett komplicerat mord, där ögonvittnena är döda och mordvapnet oftast försvunnet.

Supervulkaner, meteornedslag, gammastrålning från döda stjärnor, ändringar i havsnivån, syraregn, syrebrist och klimatförändringar – raden av misstänkta kan göras lång.

Läs artikeln: Katastrofen har drabbat jorden fem gånger

Vill du veta mer om massutdöendet som gång på gång drabbat jorden? Och vill du veta mer om de senaste rönen och upptäckterna som forskarna har gjort om massutdöendena? Läs då hela artikeln från Illustrerad Vetenskap 11/2014.