Mumier skvallrar om gamla boplatser

Mumiers hår avslöjar matvanor

Håret från omkring 2000 år gamla mumier avslöjar att wari kayan-folket åt havets alla läckerheter och därför måste ha varit bofasta vid kusten.

En grupp mumier har visat sig vara en veritabel guldgruva av information om sydamerikanernas matvanor för omkring 2?000 år sedan.

Genom att studera mumiernas hår har forskare från Arizona State University i USA fått en inblick i vad som stod på menyn för wari kayan-folket, som mumierna härstammar från. Det visade sig att majs, bönor och mat från havet var de viktigaste ingredienserna i stenålderskosten.

Mumier är extremt välbevarade

Mumierna har hittats på wari kayan-gravplatsen i Paracas i den södra kustöknen i Peru. De är alla naturligt mumifierade i det torra klimatet.

Liksom kropparna är håret extremt välbevarat, och genom att isotopanalysera keratinet – ett protein som är hårets huvudbeståndsdel – kan forskarna lista ut vad de enskilda individerna ätit tiden innan de dog.

De 14 individer som forskarna har undersökt hade enligt analyserna alla ätit samma saker under sin sista tid i livet. Eftersom fisk utgjorde en stor del av den dagliga kosten, anser forskarna att de döda peruanerna var bofasta och höll till vid kusten. Hittills har arkeologerna annars trott att de rörde sig fram och tillbaka mellan kusten och Anderna.

400 mumier satt upprätta i "dödspaket"

På wari kayan-gravplatsen, som upptäcktes 1927, har arkeologerna hittat över 400 mumier som var begravda i var sitt konformat paket. Den döde satt upp och var innesluten i flera skikt av vävda textilier. Hittills har 149 mumier öppnats.

Över 400 mumier har hittats i konformade paket

Mumier och försteningar skvallrar om det förflutna

Forskare kan avslöja mycket mer än kosten genom att dra ut proteiner och molekyler av mumier och försteningar. Läs bland annat om hur T. rex stamträd kartlades i vår artikel:

Gravplats i Peru

Wari kayan-gravplatsen ligger i den södra kustöknen i Peru.

De döda tillhörde paracaskulturen, som existerade från cirka 600 f.Kr. till 200 e.Kr. och är uppkallad efter halvön Paracas.