Inka mummy

Gåtfull mumie var offer för mord

Forskare har undersökt en mumie som i över 100 år har befunnit sig i München. Den gåtfulla mumien har visat sig vara en kvinna från Inkariket som slutade sina dagar på ett brutalt vis - och som efter sin död varit på en lång resa.

I över 100 år har en gåtfull kvinnomumie samlat damm på olika museer i München i Tyskland. Ingen visste var kvinnan kom i från, flera experter trodde dock att mumien med de tjocka flätorna var ett mosslik från Dachauermossen norr om München.

Offer för mord

Men arkeologerna hade fel: forskare från ett universitet i München har nu undersökt kvinnan och överraskande nog visade det sig att hon härstammar från inkariket i Sydamerika. Hon levde under perioden 1451-1642 och dog när hon var mellan 20 och 25 år gammal. Inte nog med det, hon dog också på ett brutalt sätt.

Röntgen har avslöjat att hela den främre delen av skallen är krossad. Enligt forskarna slogs kvinnan ihjäl med ett trubbigt föremål med sådan kraft att pannbenet trycktes in i hjärnan.

Begravd i öknen

Efter sin död begravdes kvinnan på en helt torr plats, troligtvis Atacamaöknen i Chile, där liket torkade ut och så småningom blev till en mumie.

Sjuk kvinna fick kraniet krossat

Forskarnas studier av mumien visar att det inte bara rörde sig om ett brutalt mord utan också att kvinnan även var dödligt sjuk i en smittsam sjukdom.

DNA-analyser av vävnaden i tarmarna visade att hon hade infektionssjukdomen Chagas sjukdom, som överförs av parasiter. Forskarna fann spår av parasiten i mumien och misstänker att kvinnan hade varit sjuk i flera år.

Mumien är från Chile

Den gåtfulla mumien kommer förmodligen från Atacamaöknen vid Stillahavskusten i Chile.