plane crash, Wilton Road

Flygplansvrak berättar piloternas glömda historia

Under Blitzen i London från 1940 till 1941 dog otaliga piloter. Nu gräver arkeologer fram planen och skapar därmed en överblick av luftslaget.

Historien säger

Ray Holmes var en av de mest erfarna piloterna i det brittiska flygvapnet, RAF, men en dag som den 15 september 1940 hade han aldrig upplevt.

Våg efter våg av tyska bombplan dånade in över London, och Ray Holmes och hans kamrater i RAF måste ge allt vad de hade för att möta det massiva angreppet. Ray Holmes hade använt upp all sin ammunition, när han från sitt Hawker Hurricaneplan fick syn på ett tyskt bombplan med kurs direkt mot Buckingham Palace.

Ray Holmes' plane battle

Resolut styrde Holmes sitt plan mot det tyska planet. Kollisionen skar av stjärtfenan på den tyska maskinen, och den störtade, efter att piloten hade hoppat i fallskärm. Holmes, som trodde att hans plan ”skulle skära sig genom” det andra planet, måste överraskad konstatera att även han var på väg mot marken. Han räddade livet, men av planet fanns det bara några få spridda vrakdelar kvar.

Ray Holmes

Arkeologerna säger

År 2004 återsåg Holmes sitt plan. Efter 13 års jakt lyckades amatörarkeologen Christopher Bennett hitta resterna av planet, som låg begravda nära Buckingham Palace Road. Planets motor bärgades, men endast några få föremål från cockpit hade överlevt de många åren i jorden. Bennetts team hittade dock avfyringskontrollen, vars knappar fortfarande var inställda på ”FIRE”, det vill säga ”eld”.

Plane wreck from the blitz

Utöver att bidra till kartläggningen av slaget om England, som utspelades under sommar- och höstmånaderna 1940, bekräftar och fördjupar fyndet även en historia, som vi annars bara känner till från Ray Holmes själv.

Världen runt gräver flera organisationer ut och undersöker störtade plan och försöker skaffa sig en överblick över vraken och kartlägga haveriplatserna. Det kommer att avslöja luftstridernas verkliga omfång och antalet deltagare.

Hela 15000 amerikanska soldater i flygvapnet dog till exempel i olyckor över USA. De sågs inte som hjältar och nämns inte någonstans. Arkeologerna tänker nu gräva fram vraken och ge dem en plats i historien.