Children in London during ww2

Arkeologer berättar vardagens historia

Andra världskrigets arkeologi är i stark utveckling. Det som började som helt traditionella undersökningar av slagfält har i dag utvecklats till att omfatta alla aspekter av livet.

Undersökningar av ruiner och flyg- och fartygsvrak fortsätter och ger forskarna ny kunskap och fler detaljer om krigets gång. Nu är arkeologerna också intresserade av den del av historien som har varit belagd med tabun och därför har sjunkit i glömska, och av fynd som kan berätta om vanliga civilas upplevelser av kriget.

Rester av gamla vapen på förstädernas bakgårdar eller en gammal tekanna i ett för länge sedan bortglömt skyddsrum är föremål som forskarna gärna vill titta närmare på i framtiden.

Krigets fångläger i både öst och väst fångar också arkeologernas uppmärksamhet. Lägren har ofta varit helt okända eller i varje fall stängd mark för lokalbefolkningen, som nu genom konkreta vardagsföremål som grytor, kaffekoppar och rakgrejor kan komma nära de människor som en gång var inspärrade i lägren.

Ny teknik som radar, sonar och avancerade kameror gör det möjligt att hitta föremål och anläggningar under jorden och djupt nere i havet, varefter avancerad 3D-teknik ger fynden ett helt nytt liv.

För arkeologerna är det viktigaste dock att ge så många som möjligt en röst i berättelsen om andra världskriget, eftersom det avslöjar hur de flesta människor – de som inte var soldater – levde och hur de upplevde kriget.