Antikythera

Världens första dator kunde förutspå solförmörkelser

I 2 000 år låg en lerklump med kugghjul av brons på Medelhavets botten. Nu har forskare rekonstruerat mekanismen och avslöjat att det rörde sig om världens första dator.

27 augusti 2015 av Morten Kjerside Poulsen

År 1900 hittade grekiska svampdykare ett skeppsvrak utanför den grekiska ön Antikythera. Bland de föremål som dykarna tog upp till ytan fanns en klump brons, till hälften inbäddad i lera. Bronsklumpen visade sig innehålla en flertal kugghjul och döptes till Antikythera-mekanismen.

Se forskarnas rekonstruktion av Antikytheramekanismen:

Bronsklumpen var världens första dator

Efter mer än 100 års forskning är forskarna nu säkra på att bronsklumpen var en del av en antik analog mekanism – världens första dator – för att beräkna sol- och månförmörkelser.

Arkeologerna gissar att upp emot 50 kugghjul i olika storlekar styrde de tre stora skivorna. Datorn härstammar från cirka 200 f. Kr. och troligen byggd av den grekiske matematikern Arkimedes.

Döljer Antikytheravraket mer än världens första dator?

Antikytheravraket undersöks fortfarande av forskare och nu sätts den specialdesignade dykardräkten Exosuit in för att kunna dyka djupare och längre. Följ med på undervattensäventyr i vår artikel: