Tycho Brahe GOLD

Tycho Brahe var full av guld

Den världsberömda danske renässansastronomen Tycho Brahe hade upp till gånger mer guld i kroppen än andra människor. Kanske drack han vin fyllt med bladguld eller bälgade i sig mystiska guldelixir, säger en expert.

15 december 2016 av Mikkel Skovbo

Han var renässansens starkast lysande guldgosse – inte bara när det gäller astronomi.

Hår- och benprover från den berömda vetenskapsmannen Tycho Brahe visar att den danske astronomen hade 20-100 gånger mer guld i kroppen än en vanlig modern människa.

”Vi kan slå fast att han på ett eller annat sätt måste ha intagit guld. Det är en överraskande upptäckt”, säger Kaare Lund Rasmussen, doktor i naturvetenskap vid Syddansk Universitet.

Guldet fanns i hår, skägg och skelettet

Kaare Rasmussen är kemist och har analyserat hår från Tycho Brahes huvud, skägg och ögonbryn samt rester från skelettet.

Proverna kommer från uppgrävningen av Brahe 2010 och har undersökt med så kallad massespektrometri (ICP-MS) där grundämneskoncentrationer kan avslöjas i biologiska material.

Se forskaren förklara resultaten här:

Tycho drack guldvin eller guldelixir

Det finns inga naturliga källor som kan förklara guldansamlingen i Brahe, som måste ha varit utsatt för ädelmetallen i sin vardag.

"Vi vet att Tycho Brahe var mycket välbärgad så han kan ha använd bestick och tallrikar av guld. Eller så drack han kanske vin som tillsatts bladguld", säger Kaare Rasmussen.

Förklaringen kan finnas i att den stjärnälskande dansken sysslade med alkemi, det vill säga kemiska försök med guld.

”Det kan vara så att han tillverkade och konsumerade elixir som innehöll guld”, säger Kaare Rasmussen.

Tycho Brahe anlade ett eget stjärnobservatorium på ön Ven mellan Danmark och Sverige och är bland annat känd för sina – för perioden – mycket avancerade mätinstrument och extremt noggranna observationer.