Einstein & Oppenheimer

Quiz: 10 geniala vetenskapsmän och -kvinnor

Vad hade Albert Einstein för arbete? Var Darwin sjösjuk? Testa vad du vet om 10 av historiens geniala vetenskapsmän och -kvinnor.

7 september 2011 av Lars Thomas
År 1905 publicerade Albert Einstein fyra avhandlingar, som kom att revolutionera fysiken. Märkligt nog arbetade han inte då på något universitet eller laboratorium. Vad gjorde han?
Den engelske naturforskaren Charles Darwins teori om ”arternas uppkomst” anses vara en av zoologins mest banbrytande idéer. Han fick idén till sin teori under en årslang resa med expeditionsfartyget ”Beagle”. Vad tyckte Charles Darwins far om den färden?
Den amerikanske fysikern och nobelpristagaren Richard Feynman hade många andra intressen än fysik. Han var en duktig tecknare och dessutom ganska musikalisk. Vad spelade han bland annat på?
Marie Curie fick två Nobelpris, i fysik och i kemi, framför allt för sitt arbete med radioaktivitet. Det har medfört speciella problem för senare tiders forskare, som vill studera hennes anteckningar och rapporter – varför?
År 1633 ställdes den italienske astronomen Galileo Galilei inför inkvisitionens domstol, eftersom han i en bok hade skrivit att jorden inte var universums centrum utan tvärtom snurrade runt solen. Vad blev resultatet av rättegången??
Den engelske fysikern och matematikern Stephen Hawking anses vara en av världens ledande tänkare – och det trots ett allvarligt handikapp. Vilket?
Den engelske fysikern Isaac Newton råkade ut för en olycka som gjorde att anteckningar om 20 års experiment gick förlorade. Vad hände?
Den engelska antropologen och arkeologen Mary Leakey var en av världens ledande kapaciteter på sitt område. Hon hittade bland annat …?
Den österrikiske zoologen Konrad Lorenz fick 1973 Nobelpriset i medicin för sina studier av djurs beteende. Lorenz förstod djurens språk och signaler så pass att han bland annat…
Den engelska primatologen Jane Goodall anses vara en av världens ledande experter på schimpanser. När hon 1960 inledde sina studier, använde hon en teknik som vid den tiden var mycket kontroversiell och medförde stark kritik. Vad gällde det?