Einstein USA 1950

Einstein förändrade världen

Vilket naturvetenskapligt genombrott är det största genom tiderna? Vi har valt, men håller du med? Du kan avge din röst här.

Inget rör sig snabbare än ljuset, rummet kröker sig runt allt med massa och tiden går långsammare för en person som rör sig än för en som står stilla. Det är några av de uppseendeväckande konsekvenserna av Albert Einsteins speciella relativitetsteori (från 1905) och av hans allmänna relativitetsteori (1915).

Båda teorierna revolutionerade naturvetenskapen. Einstein gjorde slutgiltigt upp med föreställningen om att elektromagnetisk strålning, som ljus och radiovågor, behöver en eter att utbreda sig i. Han löste också gåtan med den fotoelektriska effekten, som innebär att endast ljus med vissa våglängder kan slita loss elektroner från en metallplatta. Slutligen formulerade han världens förmodligen mest berömda formel, E = mc^2, som beskriver hur energi och massa är två sidor av samma sak.

Bomben exploderar Omkring 30 år senare var Einstein själv med om att utnyttja detta för att omvandla en mycket liten massa till en mycket stor mängd energi i de båda atombomber, som fälldes över Hiroshima och Nagasaki i slutet av andra världskriget.

Håller du med? Se resten av kandidaterna, och rösta Illustrerad Vetenskap har satt Einsteins relativitetsteorier först på listan över de största naturvetenskapliga genombrotten. Tycker du att det är rätt, eller är det en annan upptäckt som förtjänar hedersplatsen? Se alla de 10 kandidaterna här, och lägg din röst