3. Sokal hånar socialvetenskapen

År 1996 tog sig fysikern Alan Sokal vid New York University före att testa ryggraden i det intellektuella vetenskapliga systemet – publiceringen av vetenskapliga artiklar.

18 april 2013 av Rasmus Kragh Jakobsen

Alan Sokal skrev en bluffartikel med titeln "Transgressing the Boundaries: Towards a Transformative Hermeneutics of Quantum Gravity" (Att överskrida gränser: mot en transformativ hermeneutik för kvantgravitationen), som tycktes avslöja fysikernas kvantmekanik som en social konstruktion.

I själva verket var allt dock bara ren gallimatias, som lät bra och var dekorerad med smickrande citat och referenser för att mjuka upp tidskriftens redaktörer.

Det gick över all förväntan, och tidskriften Social Text tog in artikeln, som om den var på riktigt.

Samma dag som artikeln utkom avslöjade Sokal fusket i en artikel i tidskriften Lingua France.

Tilltaget utlöste en debatt, som fortfarande pågår, om det intellektuella etablissemangets akademiska stringens och har i tidskriftsvärlden lett till åtgärder för att garantera en hög standard.