Gladiator school

Stor gladiatorskola hittad i Österrike

Radar har avslöjat ett stort ruinkomplex under jorden i närheten av Wien.

16 januari 2012

Utan så mycket som att sticka en spade i jorden har en internationell forskargrupp från det österrikiska Ludwig Boltzmann Institut gjort ett unikt fynd i den österrikiska myllan. Genom att skanna jorden med en avancerad jordpenetrerande radar har forskarna lokaliserat de välbevarade resterna av en enorm skola för romerska gladiatorer cirka två mil öster om Wien.

Skolan var en del av Carnuntum, som omkring år 200 e Kr var en pulserande metropol med cirka 50000 invånare och en av romarrikets viktigaste militära utposter mot norr.

De tredimensionella radarbilderna avslöjar ett komplex, som breder ut sig över cirka 2800 kvadratmeter. Skolbyggnaderna var arrangerade runt en liten cirkelrund träningsarea med tillhörande åskådartribun. Komplexet rymde dessutom en uppvärmd träningshall på 100 kvadratmeter samt en badanläggning och administrationsbyggnader, där skolan ledning var inkvarterad. Gladiatoreleverna bodde under betydligt blygsammare förhållanden och fick hålla till godo med celler på fem kvadratmeter.

gladiator school buildings

Anläggningen kunde återskapas digitalt

Radarbilderna är så skarpa att spåren av ett vattenlednings- och kloaksystem tydligt framträder. Man kan även se ingången till komplexet och till och med en stolpe, som under gladiatorernas träning förmodligen fungerade som ersättare för motståndare. Det har därför varit möjligt för forskarna att återskapa anläggningen digitalt, så att vi kan se hur gladiatorskolan kan ha sett ut då den uppfördes. Det skedde eventuellt någon gång mellan 150 och 300 efter Kristus. I anslutning till skolan har forskarna dessutom lokaliserat en gravplats för de män och pojkar som omkom under kamperna.

Enligt forskarna matchar den nyupptäckta gladiatorskolan storleksmässigt den berömda gladiatorskolan Ludus Magnus, som låg bakom Colosseum i den italienska huvudstaden Rom. Med upptäckten hoppas forskarna få en unik inblick i de förhållanden som de romerska gladiatorerna levde under.

Sedan 1870 har arkeologerna arbetat i Carnuntum, men ännu är endast en procent av staden utgrävd. Från 1923 till 1930 grävde forskarna ut en amfiteater med plats för 13000 åskådare, och det är i närheten av denna teater som forskarna nu har hittat gladiatorskolan. Man har ännu inte bestämt när utgrävningsarbetet skall inledas.