Horse head

Kejsare till häst skulle inge respekt

Tyska arkeologer hittar rester av enorm romersk ryttarstaty

13 januari 2010

I en brunn i den tyska staden Waldgirmes har arkeologer från Deutsches Archäologisches Institut nyligen gjort ett fantastiskt fynd: ett 25 kilo tungt hästhuvud i naturlig storlek, gjutet i brons och täckt med bladguld.

En bild av krigsguden Mars på hästens grimma vittnar om att det har suttit en mäktig ryttare på hästen, kanske självaste kejsar Augustus, spekulerar Gabriele Rasbach, en av arkeologteamets ledare. Allt som forskarna har hittat av ryttaren är dock en sko.

Ryttarstatyn tillverkades år 3 eller 4 f Kr, förmodligen med syftet att imponera på de vilda germanerna, tror Gabriele Rasbach. Att romarna placerade en så förnäm staty på en utpost långt norrut vittnar om att den romerska bosättningen måste ha haft stor betydelse i kolonin Germania magna, som grundats kort dessförinnan.

Romarna hann dock endast bo i staden en kort tid. Efter att den romerska hären hade förlorat det så kallade Varusslaget år 9 e Kr, lämnade invånarna platsen.