nb_u13 Richard III

Död kung på sin sista turné

Englands kung, Rikard III, drog den här veckan ut på en fem dagar lång hyllningsturné runt i landet. Det är bara det att han dog för 530 år sedan.

25 mars 2015 av Carsten Nymann

Den 22 augusti 1485 höggs Englands kung, Rikard III brutalt ner på slagfältet och kastades i all hast i ett hål i marken. Anonym och lemlästad.

Först 2012 hittade arkeologer liket efter den besegrade kungen, och den här veckan – 530 år efter hans död – hyllades Rikard III med en fem dagar lång begravningsceremoni.

En Jaguar-likbil förde kungens kvarlevor runt genom det engelska landskapet, innan han torsdag äntligen fick sin sista vila i katedralen i Leicester.

Rikard III begravd av ättling

Hedersgäster vid en av de mer ovanliga kungliga begravningarna i Storbritanniens historia var de forskare, som har hittat och identifierat Rikards kvarlevor.

Kistan, som den tidigare regenten begravdes i, var tillverkad i ek och byggd av den kanadensiska snickaren Michael Ibsen, som är ättling till Rikard och vars DNA har använts vid identifikationen.

Få hela historien om Rikard III