Chinese chariot with span of horses

Hästspann dyker upp ur graven

Rik kinesisk ämbetsman fick sina stridsvagnar och hästar med sig i graven för nästan 3000 år sedan.

I en osedvanligt välbevarad grav från omkring 770 f Kr har kinesiska arkeologer hittat fem stridsvagnar och skeletten av tolv hästar. Upptäckten har gjorts i Henan-provinsens huvudstad Luoyang, som fram till 900-talet e Kr var huvudstad för flera kinesiska dynastier.

Den uppseendeväckande graven dök upp i samband med byggandet av ett nytt sjukhus, och förutom hästar och vagnar har arkeologerna grävt ut bronsföremål, jadestenar, kopparvapen och keramik. Enligt forskarna härrör graven från det fornkinesiska kungariket Zhoudynastin, som existerade från cirka 1000 till 250 f Kr och lade grunden till det kinesiska kejsarriket.

Hästar med i graven

Utifrån gravgåvorna bedömer arkeologerna att graven tillhört en högt uppsatt ämbetsman, för endast samhällets toppskikt hade råd att hålla hästar. Hästarna ligger på sidan, vilket enligt forskarna är ett tecken på att de inte blev levande begravda utan slaktades, innan de för nästan 3000 år sedan lades till vila med sin ägare. Både hans skelett och den kista han begravdes i har dock ätits upp av tidens tand.

Den hittills mest kompletta graven från Zhouepoken

Med fyndet av graven har forskarna fått en sällsynt och välkommen inblick i de begravningsseder som utmärkte Zhoudynastin. Nära graven har man visserligen genom åren hittat flera liknande gravplatser, men där har gravplundrare varit i farten och avlägsnat alla värdeföremål, så den nyfunna graven är den i särklass hittills mest kompletta från Zhouepoken.

När det gäller storlek och rikedom är graven dock långtifrån i närheten av den förste kinesiske kejsaren Qins mausoleum, som hittades i staden Xian 1974 och härrör från omkring 210 f Kr. Graven är känd för den armé av terrakottasoldater som vaktar de underjordiska hallarna.