Conquistadors

Inkaskelett avslöjar de spanska erövrarnas brutalitet

Antropologer har hittat och undersökt 258 skelett av inkaindianer, som dog för 500 år sedan.

8 november 2010

Ledda av Francisco Pizarro störtade de europeiska erövrarna 1532–1533 det mäktiga inkariket. Hur blodigt det hela gick till har forskarna först nu funnit direkta bevis för.

På två begravningsplatser för inkaindianer cirka tolv kilometer sydöst om den peruanska huvudstaden Lima har antropologer under ledning av Melissa Murphy från University of Wyoming hittat och undersökt 258 skelett av vuxna inkaindianer, som dog för cirka 500 år sedan.

Närmare vart femte skelett bär tydligt vittnesbörd om brutalt och dödligt våld förorsakat av bland annat klubbor, morgonstjärnor, stridsyxor, lansar och skjutvapen. Ansikten har krossats, revben har brutits och kranier har genomborrats av projektiler och stickvapen. Dessa skador utgör dessutom bara toppen av isberget. Skador i mjuk vävnad kan inte ses, så omfattningen av skadorna har sannolikt var enorm.

Inka cranium

Enligt Melissa Murphy representerar de svårt skadade benen en katalog över brutala och smärtsamma sätt att tas av daga. Hon är dock överraskad över att ingen av inkaindianerna på begravningsplatsen verkar ha fallit för spanjorernas svärd.

Enligt historiska dokument från 1500-talet var svärdet den spanska militärens favoritvapen i den nya världen. Frånvaron av skador från detta vapen tyder därmed på att gärningsmännen inte var soldater utan spanska lycksökare, som i hopp om att finna guld och andra rikedomar hjälpte Pizarro att nedkämpa inkafolket.