2014/12 Farao

Gåtan bakom Tutankhamuns styva penis uppklarad

En ny hypotes föreslår att den unge kungen Tutankhamun mumifierades med en styv penis för att han skulle likna dödsguden Osiris.

Den mumifierade Tutankhamun lades för omkring 3300 år sedan till vila med en erigerad penis, som stod ut i 90 graders vinkel från kroppen. Det har länge förbryllat forskarna.

En ny, uppseendeväckande hypotes lanserad av egyptologiprofessor Salima Ikram vid universitetet i Kairo föreslår dock en förklaring på penismysteriet.

Enligt Ikram var resningen knappast en slump utan ett medvetet försök från balsamerarnas sida att få faraon att likna Osiris, underjordens gud och dödsrikets härskare.

Hjärtat skars ut och huden färgades svart

Erektionen var en häntydan till Osiris fortplantningsförmåga, antar Ikram, som även har hittat andra tecken på att balsamerarna ville få den döde kungen att framstå som dödsrikets härskare. Till exempel var hans kropp täckt av svart olja, som gjorde huden mörk som Osiris.

Dessutom var hjärtat utskuret ur kroppen. Det saknade hjärtat syftade enligt Ikram på myten om hur Osiris dödades av sin bror Seth, som styckade Osiris och begravde hans hjärta.

Uppgörelse med fadern

Salima Ikram anser att kopplingarna till Osisis var tänkta som en protest mot den religiösa revolution som Tutankhamuns far Akhenaton hade försökt genomdriva.

Akhenaton hade upphöjt solskivan till rikets högste gud och gett order om att statyer av alla andra gudar skulle förstöras. När Tutankhamun besteg tronen lät han emellertid Egypten återgå till den traditionella religionen med många gudar.

I döden framställdes Tutankhamun enligt hypotesen som Osiris som en sista markering av uppgörelsen med fadern och dennes motstånd mot de gamla gudarna.

Penis bröts av

Tutankhamuns grav upptäcktes 1922 i Konungarnas dal av den brittiske arkeologen Howard Carter. Den kungliga mumifierade penisen bröts dock av kort efter upptäckten och är nu försvunnen.

Läs mer om Egyptens nyfunna lågbudgetkung

Egyptologer fortsätter att göra överraskande fynd både i Konungarnas dal och i ruinstaden Abydos. Faktum är att ett forskarlag nu har hittat kvarlevorna av en kung från en hittills okänd dynasti av faraoner i Abydos.

Abydosdynastin tycks ha varit klämd mellan två rivaliserande kungadömen och förfogade till skillnad från kungar som Tutankhamun inte över några stora rikedomar.

Läs hela artikeln om lågbudgetfaraon Senebkay online genom att klicka på knappen nedan.