wine press

Grotta döljer 6000 år gammal vingård

Arkeologer hittar rekordgammal produktionsanläggning för vin i Armenien.

10 maj 2011

I en avsides belägen grotta i södra Armenien har en internationell grupp arkeologer gräv ut resterna av världens hittills äldsta kända vingård. Ett kar för druvpressning, ett jäsningskar, flera förvaringskrukor, dryckeskrus, krukskärvor med intorkat vin, pressade vindruvskärnor och vissna vinblad finns bland fynden, som är koldaterade till att vara cirka 6100 år gamla. Därmed är vinproduktionsanläggningen väsentligt äldre än den hittills äldsta, en 5150 år gammal anläggning, som har hittats i en egyptisk kungagrav.

Wine tubs

Grottan där vinanläggningen nu har hittats har visat sig innehålla flera viktiga fynd. Forskarna har här tidigare grävt ut världens äldsta lädersko – en hela 5500 år gammal mockasin. Enligt forskarna bakom utgrävningen av den förhistoriska vinanläggningen pressades druvorna i en bassäng med höga kanter, där vinbönderna förmodligen trampade ut saften med fötterna. Från bassängen rann saften ned i ett kar av hårdpressad lera, där den fick jäsa. När vinet var färdigjäst, förvarades det i krukor inne i grottan, som med sitt torra och kyliga klimat fungerade som en perfekt vinkällare.

Äldsta vinkällaren

Vinanläggningen i den ­armeniska grottan är 1000 år äldre än den hittills äldsta från Egypten.