Sneleopard

Nyupptäckt fossil är världens äldsta katt

Fyndet av världens hittills äldsta fossil av en stor katt bekräftar teorin om att katten stammar från Asien.

Forskare hittar fossil av en stor katt i Himalaya

I de snötäckta Himalayabergen har forskare från Kina och USA hittat världens hittills äldsta fossil av en stor katt.

Fossilet, ett välbevarat kranium, kommer från en fyra till sex miljoner år gammal släkting till den utrotningshotade snöleoparden, och vad som är nog så uppseendeväckande: Fyndet stödjer hypotesen att de stora katterna spred sig från Asien till resten av världen och inte från Afrika, som vissa biologer menar.

Katternas förfader har sin uppkomst i Asien

Med hjälp av DNA-prover ritade forskarna redan 2006 ett stamträd över kattdjuren, och forskningsprojektet visade att katternas förfader uppstod i Asien för knappt elva miljoner år sedan.

I brist på fossil har denna hypotes varit omdiskuterad, och först med fyndet av fossilet i Himalaya har forskarna fått ett handfast bevis.

Det näst äldsta fossilet kommer från Tanzania

Det hittills äldsta fossilet från en stor katt härrör från Tanzania i Afrika och är bara cirka 3,6 miljoner år gammalt.

Den stora katten från Himalaya tillhör en utdöd art som forskarna döpt till Panthera blytheae. Djuret påminner om snöleoparden men var betydligt mindre och vägde troligen bara 20 kilo.

Kraniet placerar arten i Panthera-släktet som var det första att vika av från katternas stamträd.

Kattförfader levde i Tibet

Det nyupptäckta fossilet som består av kraniedelar har hittats i det avsides belägna Zandaområdet i sydvästra Tibet. Fossilet är en halv miljon år äldre än det hittills äldsta som grävts ut i Tanzania.