Whistle of bone

Vi spelade flöjt för 43000 år sedan

Flöjter från aurignacien-kulturen har blivit 8000 år äldre.

24 oktober 2012

Redan för omkring 42000 till 43000 år sedan spelade den tidiga människan på flöjter, som var utskurna i ben.

Denna slutsats drar en grupp forskare ledda av professor Nicholas Conard vid Eberhard Karls Universität Tübingen i Tyskland. Forskarna har analyserat några benflöjter, som hittats i grottsystemet Geißenklösterle i de schwabiska alperna i Sydtyskland.

Flöjterna stammar från aurignacien-kulturen och är tillverkade av ben från fåglar och elfenben från en mammut. De hittades 2008 och har daterats till att vara cirka 35000 år gamla och därmed världens äldsta musikinstrument. Nu har nya analysmetoder emellertid visat att flöjterna är sju till åtta tusen år äldre – alltså cirka 43000 år gamla.

Med dateringarna har det blivit lättare för forskarna att skapa en tidslinje för perioden, då den moderna människan konkurrerade ut neandertalarna.

Hittills har forskarna ansett att aurignacien-kulturen för cirka 40000 år sedan rörde sig uppåt längs Donau efter en extremt kall period i Europa. Dateringen av flöjterna visar dock att den kom fram till grottorna flera tusen år tidigare, då klimatet var betydligt mildare.

Vandringen skedde alltså inte som en konsekvens av den extrema kylan, vilket är oerhört viktigt för forskarna att känna till i försöken att förstå kulturen.

Nicholas John Conard

... är amerikansk antropolog och ­kemist. Han forskar vid Universität ­Tübingen i Tyskland bland annat om neandertalare och den moderna människan samt prehistorisk konst.