Det betyder parning med neandertalare

Så viktigt var sex med utdöd människoart

Analyser avslöjar att den moderna människan parade sig med neandertalare och deras systerart kallad denisova. Speciellt neandertalargenerna har satt spår hos det europeiska folket.

31 mars 2016 av Sarah Stilling Skrivergaard

För Homo sapiens var det tydligen inte tillräckligt spännande att bara ha sex med sin egen art.

För den moderna människan fick nämligen avkomma med den mer massivt byggda neandertalaren för 40–80?000 år sedan på gränsen till den afrikanska kontinenten.

Och parningen med den utdöda människoarten var en överlevnadsstrategi, som i dag har en särskild betydelse för din kropp.

Neandertalare

• Homo neanderthalensis levde för 350 000 till 25 000 år sedan huvudsakligen i Europa, men också i delar av Asien. Det kan jämföras med Homo sapiens, som har levt i 200 000 år och har spritt sig från Afrika till andra kontinenter.
  • Neandertalare hade en kraftig benstomme, de hade större muskelmassa än vi och vägde trots sin kortare längd i genomsnitt 25 procent mer än nutidsmänniskan. Hjärnan motsvarade i genomsnitt 1,45 liter mot våra ringa 1,34 liter. Även ögonen var större, vilket troligtvis gjorde deras syn var bättre än vår.

Neandertalare gav starkt immunförsvar

Genetiska kartläggningar har avslöjat att icke-afrikaner har mellan 1,5 till fyra procent neandertalare i sig.

Neandertalarna kan bland annat spåras i 200 gener i immunsystemet, vilket har gett oss ett skydd mot sjukdomar.

När de första människorna utvandrade från Afrika bar de på gener som var anpassade för den afrikanska kontinenten.

Efter hand som människorna spred sig upp genom Europa och till Asien stötte de på sjukdomar som deras immunförsvar inte kunde hantera – och därför var parningen med neandertalaren avgörande för att människan skulle klara klimatet och omgivningarna.

Andra drag från neandertalare:

• Keratingener– som kan ha medverkat till att ge oss tjockare hud.

• Bildandet av hudceller – asiater bär på ett neandertalarspår, som reglerar bildandet av celler i överhuden.

• UV-skydd – bland asiater finns det spår från neandertalaren i 18 gener, som skyddar mot UV-strålar.

Fler sexpartner än neandertalare

Forskare har också kommit fram till att både människor och neandertalare har parat sig med en människoart vid namn denisova, som upptäcktes 2010. Bland annat visar en ny studie att människor från bland annat södra Asien och Oceanien har arvsmassa från denisovamänniskan i sig.

Läs mer om människans parning med neandertalaren här.