Yakut

Utvandringens strapatser kan läsas i våra gener

Forskare anser att befolkningskriser kan avläsas i generna hos icke-afrikaner.

13 januari 2010

Dagens européer, asiater, amerikaner och indianer är genetiskt betydligt mer lika än de moderna afrikanerna, och det har länge förundrat antropologerna hur denna skillnad har uppstått.

Nu presenterar forskare vid University of Cambridge en ny teori, som bygger på studier av genprover från 53 olika folkslag från hela världen. De första människorna lämnade Afrika för 50000–60000 år sedan, och de amerikanska forskarna menar att utvandrarna två gånger upplevde så stora kriser att mycket få människor överlevde. Därför är det en väldigt liten genpool som dagens icke-afrikaner har sitt ursprung i.

I synnerhet två folkslags gener visar tydliga tecken på en forntida befolkningskris. Det ena folket lever i Mellanöstern, och det andra är yakutfolket vid Berings sund.

Enligt forskarna tyder detta på att den första krisen uppstod då utvandrarna skulle korsa Medelhavet på sin väg till Mellanöstern och den andra vid Berings sund, där det vid denna tid fanns en landbrygga som utvandrarna gick över för att ta sig från Europa till Nordamerika.