Ötzi

Ötzi klädde sig i skinn från fem djurarter

Genetiska studier avslöjar stenåldersmannen från Alperna var klädd i skinn från flera olika djur. Det tyder på att han både var bonde och jägare.

7 december 2016

Den 5300 år gamle ismannen Ötzi klädde sig i hudar från flera olika djur.

Det avslöjar en ny undersökning som gjorts av forskare från EURAC Institute for Mummies and the Iceman i den italienska staden Bolzano.

Klädernas härkomst var länge ett mysterium

Ända sedan de mumifierade kvarlevorna av Ötzi hittades i Ötztal-alperna 1991 har forskare förgäves försökt reda ut vilka djurhudar som hans kläder var gjorda av.

Nu är mysteriet äntligen löst.

Tack vare genetiska undersökningar har mitokondrie-dna kunnat isoleras från de starkt förmultnade klädresterna och lett till att forskarna kunde identifiera de djurarter som bidrog till hans garderob.

De olika plaggen:

|

1) Pilkoger tillverkat av rådjursskinn 2) Benkläder tillverkade av getskinn 3) Mössa tillverkad av skinn från en brunbjörn 4) Snörning tillverkad av koskinn 5)Ländkläde tillverkat av fårskinn

Mitokondrie-dna finns i tusentals kopior i cellen och är lättare att utvinna från förhistoriska prover än cellkärnans dna.

Ötzi var både bonde och jägare

De genetiska analyserna avslöjar att både tama och vilda djur fick offra sina liv för att Ötzi skulle kunna hålla värmen.

>> Sugen på att lära dig mer om forna tider? Prova 2 nummer av vår tidning för bara 69:50-

Det ger oss en bild av att ismannen var en bonde som hade husdjur men som också gillade att jaga vilda djur.

Isen bevarade Ötzis kläder

Den cirka 1,65 meter långe och 50 kilo tunge Ötzi dog i 45- årsåldern.

I 5300 år låg han infrusen i isen, som har bevarat både kropp och kläder.