Leakey

Nya fynd bekräftar okänd människoart

Benfynd indikerar att tre människoarter levde samtidigt.

21 maj 2013

Människosläktet har haft fler medlemmar än for-skarna hittills antagit. Det hävdar den mycket ansedda paleontologen Meave Leakey, som menar att minst en hittills okänd människoart för omkring två miljoner år sedan levde sida vid sida med Homo erectus och Homo habilis i Afrika.

Fund af fire kraniedele

Slutsatsen vilar på fyra fossila kraniedelar, som forskaren hittade i Kenya 1972 och 2007–2009. Benen är så olika tidigare fynd att de måste härröra från en okänd människoart, argumenterar Leakey, som ursprung- ligen lanserade sin hypotes 1972.

Då menade flera forskare att Leakeys fynd – som fått namnet Homo rudolfensis – var en variant av Homo habilis, men de nya fynden skulle bekräfta att benen härrör från en självständig art.

Kollega är oenig

Leakeys hypotes kritiseras av paleontologen Tim D White, som menar att det är omöjligt att "identifiera en utdöd art utifrån ett par tänder, käkar och en underdel av ett ansikte".

Meave Leakey

Svärdotter till några av världens mest berömda fossiljägare, Mary och Louis Leakey. Tillsammans med sin man och dotter driver hon i dag den privatfinansierade forskningsstationen Turkan Basin Institute i Kenya.